lördag 4 juni 2016

På tur med TryTenkara

Igår var det en stor dag. Mitt nya spö som jag hade beställt kom fram. Jag tog naturligtvis med det till klubbån idag då en av Sveriges ledande flugbindare kom på besök. En stor del av dagen ägnades förstås åt flugbindning och teknikträning. De med flugspön fick lära sig hur man fiskade torrfluga uppströms och hur viktigt det är att hela paketet med lina, tafs och fluga hamnar i samma strömfåra för att flugan inte ska dragga. Med mitt spö kunde jag istället lyfta linan ovanför strömmarna och få en fin drift med bara lite tafs och så förstås flugan i vattnet.
Det blev ju inte så mycket fiske, men när det väl skedde så använde jag det nyinköpta TryTenkara 360 från Tenkara Times. Vid de första kasten kändes spöt lite jullrigt, men efter ett par kast blev det bättre.
Tyvärr hann jag inte fiska så länge, men en första bedömning är att det är ett bra allroundspö som kändes skönt att fiska med. Det är lätt att kasta med och det hanterade fiskarna väldigt bra. Nu fick jag inga bjässar förstås, men öringar på 30 centimeter i strida strömmar är inte att leka med. Jag hoppas kunna utsätta spöt för lite hårdare testning framöver.
TryTenkara 360 är 366 cm långt och väger endast 62 gram. Det är ett 6:4-spö. men det är inte som alla andra 6:4-spön. TryTenkara har en egen stil där hela spöt är lite mjukare men toppsektionen lite stelare. Det gör att spöt är hårt vid kast men mjukt när du drillar din fisk. Ett spö att gilla alltså.
Jag fiskade spöt med 3#-lina och storhacklade torrflugor (vilka passar utmärkt till strömmande vatten) med ca 50 cm tafs. Linan och spöt passade bra ihop och det var lätt att lägga ut flugan.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar