torsdag 5 maj 2016

Hur man förstör sitt spö

När det gäller att förstöra ett Tenkaraspö kan jag nu (mindre stolt) hävda att jag är en man av erfarenhet. Alla gångerna har det varit mitt fel, jag har gjort saker som man inte borde göra, men...
Ibland har jag klarat mig, men om spöt går sönder en enda gång så är det en katastrof.

Det är inte fisken som knäcker ditt spö - det är du. 

Den kanske viktigaste läxan är att ditt Tenkara-spö faktiskt kan gå sönder. Det är gjort för att kunna kasta tunna linor och hantera lagom fiskar. Det är inte gjort för att böjas hur som helst. Det är ett instrument och ska hanteras som ett sådant.

Tafsen

Det allra allra viktigaste är du användet en tafs som går av före spöt. Aldrig nånsin grövre än att tafsen blir den svagaste länken.

Bottennapp eller "snag"

Dra aldrig loss ett bottennapp med spöt. Använd händerna och dra direkt i linan. Spöt må vara starkt men inte hur starkt som helst. Tänk på att ifall du sitter fast i botten och strömmen är stark så är det inte mycket press som hamnar på kroken när du drar så hårt du kan. Och då är det inte tafsen som går av. (1 spö har jag haft sönder i den situationen.)


Om du inte når linan för att du fiskar för långt ut, peka då spöt bottennappet och dra mot dig. Ta tag så långt ut du kan och hoppas att du inte drar isär segmenten.

En annan situation som jag råkat ut för var att jag visserligen drog i linan med handen, men samtidigt som jag drog i linan hade jag spöt utfällt och belastade toppsektion. Jag belastade så mycket att knäckte toppen istället för att få loss kroken. Rätt sätt hade varit att fälla ihop spöt innan jag drog loss linan. (1 spö har jag knäckt så).

Lägg inte ifrån dig ett utfällt spö

Undvik i möjligaste mån att lägga ifrån dig spöt utfällt. Det är inte gjort för att ligga på backen. Du kan trampa på det. Din kompis kan trampa på det. Du kan smutsa ner spöt, och skräp i lederna mellan segmenten är också ett (mindre) bra sätt att förstöra ditt spö på. Och det vill du ju inte. Luta det inte mot nånting heller, för om det ramlar så ligger det ju på backen och det är som sagt inte bra. 

Stora fiskar

Om fisken är för stor brukar problemet lösa sig av sig självt. Fisken rätar helt enkelt ut ditt spö för att du inte kan hålla emot och när både spö, lina och tafs pekar i samma riktning som fisken drar går tafsen helt enkelt av.
  • Fäll ihop spöt för att skydda det när du inte fiskar, dvs när du ställer undan det eller när du drar loss en fastnad fluga. 
  • Visa inte dina kompisar hur böjbart ditt spö är. Det är som sagt gjort för fiske och inte böjtest. 
  • Gör rent ditt spö. Gärna efter varje fisketur. Ta ur bottenpluggen och låt spöt torka om det har blivit blött. 
Alltså, man kan inte skydda sig mot allt. Och visst lägger jag ifrån mig spöt ibland och visst drar jag mot bottennappen när jag fastnar. Men där har jag lärt mig den hårda vägen när det är dags sluta. Och det är ju inte direkt så att jag fäller ihop spöt när jag behöver båda händerna för att lossa en fisk som svalt flugan. Men minimera riskerna när du kan, det är mitt råd till dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar