tisdag 16 februari 2016

Önskelista, del 2

Inför det kommande fiskeåret har jag många önskningar. De flesta kommer naturligtvis inte att bli uppfyllda, men det är ju lite grann vad önskningar handlar om.

Hullinglösa krokar -När man fiskar Tenkara ser jag ingen anledning till att ha hullingar på kroken. Man har ju aldrig heller någon slack-lina att tala om. Ska man dessutom återutsätta fisken är det ju bara dumt att använda hullingar. Dessutom så kostar numera de flesta hullinglösa krokar lika lite som sina otäcka hullingförsedda kusiner. Se t ex Hends hullinglösa krokar, eller Knapeks dito. Jag önskar att alla som inte fiskar för mat/pengar använder hullinglösa krokar, jämt.

Linor -  För ett par år sedan, när boomen började, dök det upp hur många nya spömärken (Branding) som helst. Nu har det stabiliserats och det finns färre tillverkare men generellt sett bättre kvalite på de spön som tas fram. Nu verkar det istället som att det är linornas boom. Jag vet inget om branding där, men när Tenkara-boomen tog fart för ett par år sedan var det letandet efter lämpliga linor som tog mest tid i anspråk. Nu verkar det finnas hur många sorter som helst i vilka kulörer som helst. Det finns t o m en produkt som heter Tenkara Line (Fujino). Det finns också flytande tenkaralinor och sjunkande linor av titanium hos Tenkarabum. Själv fiskar jag helst torra flugor och använder nästan uteslutande en flourocarbon-lina av storlek 3, eller en Fujino Soft Tenkara av knallorange nylon som jag blivit riktigt förtjust i. Jag önskar att så många som möjligt vill gå in på TenkaraSveriges facebook-grupp och berätta vilken lina de föredrar, och gärna varför, och var de har hittat den. 

Spön - Den värsta tiden är över. Nu svämmas inte längre marknaden över av billiga kinesiska spön. Istället består utbudet av fler spön av bättre kvalite. Visst finns det fortfarande billiga spön, inget fel i det. Det är en förutsättning för att Tenkara ska vara lättillgängligt. De märken som har överlevt har dock kunnat satsa och helt enkelt lärt sig mer och blivit bättre. Allra bäst tror jag fortfarande att de gamla klassiska japanska spötillverkarna är. De är stora, de har resurser och de har erfarenhet av Tenkara-spön. Deras spön kostar också en himla massa. Du hittar ett stort urval hos Tenkarabum.
Vad gäller de europeiska siterna så har ju Tenkara Pyrenee länge sålt spön baserade på Nissin-klingor. Både TenkaraTimes Watershed-serie och TenkaraCentreUKs Otaki verkar också vara spännande. En trend som verkar ta sig och också spön som kan zoomas till olika längder. Själv är jag icke-troende på dem, men så har jag heller aldrig testat ett sånt spö. Det står knappast heller överst på önskelistan. De är säkert bra ifall man bara kan/vill ha ett enda spö. Jag föredrar just nu i så fall att ha ett extra-spö istället. Jag önskar att någon vänlig själ tycker att jag ska sponsras så att jag kan köpa alla bra spön på marknaden och testa dem.

Nya siter:
Jag har hittat två nya Tenkara-siter i Europa; Tatanka (Euro Tenkara) från Serbien och Troutline från Rumänien. Jag har dock aldrig varit i kontakt med dem så jag kan inte dela med mig av något omdöme. Det är inget stort utbud de har och Troutline verkar vara mer för vanligt flugfiske men de har åtminstone två tenkara-modeller. Nån?

Mmm, sommar. Här Getryggsån i Västmanland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar