lördag 25 april 2015

Hayase 12ft 6:4 - en utvärdering

Jag har haft förmånen att få låna ett Hayase-spö så jag passar på att utvärdera det lite grann. Hayase är ett spö från Tenkara Centre UK. Det är ett 366 cm långt spö med 6:4-aktion. De tekniska specifikationerna hittar du här. Det är också Tenkara Centre UK's dyraste spö. vilket normalt sett också betyder att det är deras "premium rod" - deras flaggskepp med högsta kvalité.

Utrustning och vatten - nu är det bara att köra igång. 
Mitt första intryck var att spöet var väldigt lätt, märkbart lättare än mina två 6:4-spön även om vi naturligtvis pratar gram här. Men det handlar också mycket om hur balansen i spöet är. Är spöet bra balanserat känns det lättare även om antalet gram kan vara något högre.
När jag fällde ut och kollapsade spöet kändes det lite sprött på ett bra sätt, och kantigt. Inte kantigt som i något negativt, utan ungefär som att sektionerna inte var fasade i kanterna på samma sätt som de spön jag brukar använda. Det är inget fel i det, det kändes annorlunda bara.
När jag provar nya spön försöker jag, om jag har möjlighet till det, att göra blindkast utan lina. Jag vill veta var spöets aktion sitter: är det bara toppen som böjer sig (top action), eller är toppen stel och spöet lite mjukare strax under topp-sektionen (flexi action)? Jag vill också känna hur snabbt spöt slutar oscillera, hur snabbt det stannar av efter en kaströrelse. Hayase klarade det provet galant. Hayase har en klar topp-aktion och svajar inte speciellt mycket. Topp-aktionen gör det väldigt enkelt att kasta lätta linor eftersom spöet laddas väldigt lätt.
När jag provade spöet så provade jag några olika metoder. Jag började med tunga nymfer och en taperad nylonlina. Det gick naturligtvis, men jag ogillar när flugan blir tung och rycker i spöt när jag kastar lite för långt. Men när jag använde en lätt Level line (#2,5) och kastade med torrfluga blev det riktigt roligt. Topp-aktionen och spöets förträfflighet gjorde att det gick enkelt att kasta. Det var ett otroligt skönt spö. Kasten blev precisa med bara små kaströrelser. Och bara att få fiska med torra flugor gör mig på bättre humör.
Hur beter sig spöet med fisk på? Jo, jag provade med en hyfsat stor öring på nästan 30 centimeter (ögonmått, eftersom jag återutsätter fisken så fort som möjligt.) Vad ska jag säga? Det var en fröjd att hantera fisken med Hayase-spöt. Toppaktionen gör att man får ett långt avstånd från handen till den punkt där spöet böjer sig och det är enkelt att kontrollera fisken. Med Hayase-spöt var det inga problem att ta hem och släppa loss fisken trots att den inte var jätteliten.

Den enda nackdelen jag kunde komma på med Hayase-spöt var att det är så tunt och fint att mittenringen till EZ-keeper-uppsättningen inte satt fast ordentligt.
Notera att ringen inte sitter tajt.
Min summering blir att Hayase-spöet är mitt nya favoritspö när det gäller 6:4-spön. Det hamnar överst på listan när jag behöver ett nytt 6:4-spö.

Jag försöker alltid att anpassa spöt efter den fisk jag förväntar mig att fånga. I en liten bergslagså finns det vanligtvis ingen stor fisk. Och då det är skönare att kasta torrfluga med mindre ansträngning, är valet lätt. 7:3-spöna får stå kvar hemma i garderoben och 6:4-spöna får göra det de är bäst på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar