lördag 28 mars 2015

Årets riktiga premiär

Idag blev det då äntligen dags för ett besök vid klubbvattnet. Årets första riktiga besök. Tyvärr har den relativt snöfattiga våren inte genererat en massa fisketurer - utlandsresor och mycket arbete (för brödfödan) har tagit plats. Men idag hände det alltså.

Vattnet var högt men på väg ner. Det ligger fortfarande kvar snöfläckar i skogarna här i södra bergslagen, och några av sjöarna jag passerade på vägen var fortfarande till stor de isbelagda.
I klubbvattnet, som var isfritt,  finns det en hel del stor fisk varför jag gjorde i ordning båda mina 7:3-spön inför turen.
På plats - redo för stor fisk.
Det blev en ganska kort tur, två timmar bara. Det blev kallt väldigt fort när solen började sjunka ner bakom trädtopparna. 
Flugorna för dagen var tunga. I de lite lugnare vattnen blev det en Pheasant tail bunden med enbart koppartråd och några fasanfjäderstrån. Där det var lite mer tryck i vattnet provade jag en fluga med tungstenshuvud. Det var också den som lockade fram en saftig regnbåge. Den skulle naturligtvis ha blivit frisläppt om den hade följt med hela vägen in, men den tog så långt ut att jag inte kunde böja in spöet under linan. Efter 30 sekunders ojämn kamp så tog den flugan och försvann. Jag måste träna mer på att få in stor fisk.
Äntligen!
Men som det sägs ibland - jag hade i alla fall tur med vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar