lördag 1 mars 2014

Vinterfisketur

Fastän temperaturen bara pekade på någon plusgrad och det var sporadisk nederbörd så var jag tvungen att åka och känna på vattnet. Det är ju i princip bara på helgerna som ledighet och dagsljus sammanfaller.
Skönhet man bara(?) hittar i Bergslagen.
Inte helt oväntat har de senaste dagarnas töväder lett till vårflod. Det är härligt att se så mycket vatten i "älven" men samtidigt blir det mycket svårare att ta sig fram med ett långt spö i handen, själva strandremsan har försvunnit och skogskanten har flyttat ut i vattnet.
Vattnet är inte bara mycket högre än vanligt, det är bredare också.
Vårflöden inbjöd inte till något avslappnande torrflugefiske. Idag fick jag släppa i nedtyngda nymfer i det forsande vattnet. Med begränsat rörelseutrymme och snabbt passerande vatten hann jag faktiskt hunnit fiska klart samtidigt som snön började falla och det var dags att åka hem.

Glitterbomber till nymfer.
Jag passade på att testa en nyligen införskaffad lina också. Då jag provat Micron Backing från Guideline, men funnit att den förvisso är skön att kasta med men jag upplever den som tung när jag fiskar torrt, så har jag letat efter tunnare alternativ. Nu har jag provat den mycket tunnare Climax Dacron Backing, men inte heller den är jag nöjd med. Den känns väldigt stel och är inte alls skön att kasta med. Den duger gott till fiske med nymf, som jag ändå inte upplever som speciellt givande (det kanske kräver upplärning och tillvänjning innan man uppskattar det).
Två testlinor.
Kort sagt:
Guideline Micron Backing fungerar att fiska Tenkara med, både vått och torrt. Den kastar utomordentligt bra, men är onödigt tung i hanteringen.
Climax Dacron Backing är inget jag rekommenderar för Tenkara-fiske, men då jag redan har köpt in linan så ska jag ge den fler chanser, den kanske känns bättre när vädret är varmare.

2 kommentarer:

  1. Jag är ju en långtida läsare av din blogg, som jag verkligen gillar, verkligen kanon-läsning!
    dock är jag ju en väldigt "tråkig" läsare i det att jag sällan/aldrig direkt gör några kommentarer. Men, nu efter ditt senaste inlägg hära så skulle jag hemskt gärna vilja ha tips på vad för lina som du rekommenderar? jag har inte hunnit med att testa så mycket i linväg själv, men, det jag definitivt vet är att jag INTE gillar t ex den lina som sälja på tenkarasweden, sån flätad lina.
    Den ogillade jag skarpt att fiska med, men, det var ändå den typen av lina jag använde mig av huvudsakligen under förra säsongen för att verkligen testa ut den...
    Men, nu börjar det ju även här i norr, till min stora glädje! vara såpass varmt å ibland även lite sol så jag börjar återigen fundera på fiske!!! (äntligen!!! Luleås vintrar är i längsta laget minsann), så, det jag ville ha sagt med denna kommentar var väl; tack för en riktigt fin och bra blogg! och, jag skulle gärna få tips på vilka/vilken lina du gillar att fiska med och var man hittar den om man vill köpa?
    /peter

    SvaraRadera
  2. Hej. Nu gör du det inte lätt för mig. Visst har jag favoritlinor men att lämpa över ansvaret så där... *s*
    Jag använder egentligen två olika linor. Den ena är Guideline Mikron Backing 20lb, den kan du nog hitta i de flesta fiskeaffärer, eller på http://www.guideline.no/. Den andra är en Flourocarbonlina from Sunline. Jag tror att det är samma som finns hos http://www.esoterictackle.co.uk/. Sedan använder jag Guidelina-linan bara till 400-spöt eftersom den är ganska tung. Vad gäller Sunline-linan så har jag den i olika tjocklekar (3 & 4) beroende på väder och vind, och spö naturligtvis (det där lät ganska bra, men i praktiken använder jag alltid 3:an och blåser det för mycket så fiskar jag...inte alls.). En annan aspekt är att jag helst fiskar med torrfluga. Fiskar man med företrädesvis med nymfer så kastar man inte så mycket med linan och då spelar det mindre roll vilken du använder. Hoppas mitt undvikande svar duger till nåt.
    /Stefan

    SvaraRadera