torsdag 13 mars 2014

Högt vatten

Jag hann med ett besök vid den närmaste älven idag. Jag fick lite tid över mellan arbetsdagens slut och kvällens inträde. Då både förra helgen var, och den kommande helgen är, fullbokad så kände jag lite panik över att inte hinna ut någonting nu när vädret har varit så fint.
Även om jag inte har sett snö på länge nu, känns det som, så är vattnet fortfarande högt. Trots att vännerna pratar om kläckningar tycker jag inte riktigt om att fiska i högvatten. Idag gick jag i alla fall ut med torrflugorna och lyckades hitta några platser där vattnet tog sig relativt makligt framåt istället för att forsa helt vilt.
Man kan undra hur många fler vårfloder den där ön kommer att överleva.
Om vädret och vårfloden håller i sig funderar jag på att ta med mig det minsta spöet och se om jag hittar någon bäck med intressant innehåll. Jag har hört rykten om en bäckröding-lokal i närområdet.
Solnedgång över vårfloden
Facebook är ganska användbart. I vänkretsen blir det fler och fler intresse-sidor, eller facebook-grupper som de också kallas. Dels finns det en sida för Tenkara Sverige som ni kan använda för att kommentera då bloggen inte är så smidig för sånt. En av mina favoritgrupper är FISKE OCH FISKEVÅRD I BERGSLAGEN där en hel del intressant information, kända namn och snygga bilder dyker upp. Bor ni i närområdet så passa på att besöka den.
En annan väldigt aktiv grupp som jag brukar besöka är Oreälvens vänner - då den ligger inom min räckvidd och syftet med gruppen är gott, så gillar jag den.
Kamouflagefärgad utrustning, det är bara att vänta på rätt omgivning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar