måndag 6 januari 2014

Premiären avklarad

Det onormala vintervädret bär i alla fall med sig fördelen att åarna är tillgängliga. Det har inneburit två turer denna långhelg som varit. Först till ett lokalt klubbvatten, och sedan till min favoritälv. I älven är vattnet högt, men inte värre än att man önskar att vattendomen kunde ändras så att det alltid var så här mycket vatten i älven.
Ögonfröjd

Risigt värre, och när våren väl kommer ser man knappt vattnet.
Idag fiskade jag enbart med nymfer. Inte så tunga att de draggade på botten eller ryckte i spöet vid utkasten utan bara precis lagom tunga. Termometern visade några få plusgrader och fast jag inte hade några extrastrumpor på mig kunde jag stå i vattenkanten med vatten upp till vaderna utan att jag blev kall.
En vacker fors som på sommaren bara är en ränna.
En nacke som bara väntar på värme och torrflugor.
Nu är det bara att invänta kylan och vintern, och ett par månaders uppehåll för att sen kamma hacklet på torrflugorna och låta dem komma ut och hälsa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar