söndag 22 december 2013

Förberedelser

Då jag inte är någon avancerad flugbindare sitter jag inte hela vintern och binder perfekta imitationer. Jag beundrar dem som har den förmågan och kunskapen. Själv får jag begränsa mig till vad jag kan. Den kanske största anledningen till att jag finner det omotiverande att binda flugor på vintern är att jag vill testa flugorna så fort jag har bundit dem, och om det nu rör som om månader framåt i tiden så... nja.
Men, med tanke på vädret och att det snart bara är någon vecka kvar på öringförbudet så kunde jag inte låta bli att känna lite på städet och krokarna. Jag satsar på smått eftersom jag har hittat några lovande småströmmar och har dåligt med små flugor. Tyvärr hade jag inte några riktigt små krokar hemma utan får satsa på minimalistisk approach vad gäller materialet istället.
Tre på rad.
De flugor jag knöt är i princip klinkhammers utan bak-kropp. Jag har ingen aning om hur det påverkar flugan. Men jag lär väl bli varse om det när jag väl får dem i vattnet.
Mina minsta krokar.
Det lutar åt att jag ska beställa nya mindre krokar. De är ju ganska begränsade i sitt användningsområde men det skadar säkert inte att ha några hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar