tisdag 27 augusti 2013

Stor fisk och nya lärdomar

Alltid lär man sig nåt nytt

Kamraten och jag skulle utforska nya områden. Det händer inte så ofta nuförtiden. Dels för att vi båda har familjer nu, även om hans är lite nyare, och dels så minskar antalet oupptäckta områden ju mer man letar.

Den viktigaste lärdomen den här gången var att kolla upp att det faktiskt finns vatten där man ska fiska. 
Annars hade förberett oss hyfsat, tyckte jag. Dagarna innan resan hade Internet tömts på information så vi visste ungefär vart vi skulle och några s k hotspots var noterade. Telefonkontakt med lokalbefolkning hade tagits.
Vi hade en riktigt trevlig dag. Jag hann få några lektioner i flugbindning. Vi umgicks, och allt var trevligt. När det började dra ihop sig till fisketur köpte vi fiskekort via nätet. En genomgång av regler och kartor... då insåg vi att det vatten vi blivit tipsade om var belagt med fiskeförbud. Nåja, vi hade två andra åar inom kort-området att tillgå. Vi bestämde oss snabbt för den ena och gav oss iväg.
När vi kom fram så upptäckte vi att det knappt rann något vatten i ån. Det kändes inte heller rätt att knalla längs ån och leta stillstående pölar att fiska i. Så vi gav oss snabbt iväg till sista vattnet på listan. 
Eftersom det var det sista vattnet hade vi fuskat lite i förarbetet. Vi hittade till vattnet, men inte till någon fors. Det enda vi hittade var ett litet, litet fall där vi packade upp spöna. Sedan provade vi att gå uppströms längs med ån, men stillarinnande vatten med mycket vass lockade inte så mycket. Nedströms var det lite bättre fart i vattnet men också grunt. Vi fick kasta lite grann, prova några flugor och umgås en hel del (som förr i tiden). Det var värt en hel del bara det. Kort sagt, en väldigt lyckad men fisklös tur.
Längst där nere rinner det faktiskt lite vatten.

Kilosfisk

Dagen efter, på hemmaplan, så återvände jag till ett lite säkrare vatten. Bara en kort tur för att avrunda en varm och solig dag. Döm om min förvåning när först en stor fisk drar loss tafsen och jag fem minuter senare får ytterligare en stor fisk på kroken på i princip samma ställe. Det tillhör inte vanligheterna i den ån. Alltså att det finns stor fisk. Eller jo, den kanske alltid har funnits där. Men det tillhör inte vanligheterna att jag brukar få fisk där, än mindre nån med lite storlek. 
När jag fiskar själv så tar jag inte kort på fisken. Den här gången hade jag inget annat att göra än att stå och hålla fisken i några minuter innan jag kunde få in den mot land. Då passade jag på att filma lite med min mobiltelefon. Nu är det inte så roligt att titta lågkvalitativa mobilfilmer men jag har skapat en kortversion där den hoppar lite grann i alla fall. Om nu någon är intresserad så gör jag den tillgänglig. Jag vet att jag kommer att titta på den oklippta versionen flera gånger till! Och för er som funderar på hur mitt nya franska spö fungerar så bara ge det lovord. Jag håller spöet med fisken i ena handen medan jag filmar med den andra. Mycket bättre kontroll och skönare att arbeta med stor fisk jämfört med mina andra spön.
Fisken fångades med ett TKP Aventure 400 spö, 20 lb Guideline micron backing som lina. 0.14 nylontafs och en riktigt burrig klinkhammer som fluga. Hullingfri förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar