lördag 16 mars 2013

Strömstarar och isflak

Eftersom vädret var så fint, någon plusgrad och solsken, så passade jag på att åka till en närbelägen älv. Det var inte bara solen som sken, fiskelyckan sken också, fast med sin frånvaro.
Även om frånvaron av fisk var överhängande så fanns det en del andra djur att njuta av. Förutom att jag hittade en intressant mussla på botten (det var kallt kallt kallt i vattnet) så verkade det finnas hur många strömstarar som helst i området. Tyvärr har inte min medhavda kamera någon vidare upplösning så även om jag kan peka ut strömstararna på bilderna betvivlar jag att många andra kan det.
Jag noterade också att om man ska vada i vinteråar gäller det att hålla koll på isflaken, och även om de sitter fastfrusna i ena ögonblicket behöver de inte vara det i nästa. Nu hann jag precis upptäcka flaket och ta några steg tillbaka - annars kunde det ha blivit en mindre trivsam överraskning.
Isflaket bryts sönder över forsnacken.
Återigen provade jag en guldhuvud-nymf men den här gången använde jag Wakata-spöet. Mitt enda riktiga napp var när jag satte nymfen i nånting på botten. Jag lyckades få loss flugan genom att nästan räta ut kroken genom att bara dra i linan. Min 0.10-tafs verkar tåla ganska mycket belastning, alternativt så var det dålig kvalite på kroken.

Lite till vänster om bildens mittpunkt, hitom den bortre strömmen sitter två strömstarar och spanar på en fiskare.

På andra sidan älven, gansk så mitt i bilden sitter en strömstare och spanar ner i vattnet.
Jag har börjat kasta mina ögon på den franska spöförsäljaren Tenkara Pyrenee. De säljer japan-tillverkade spön som verkar vara ännu lite mer strömlinjeformade än Wakata:n. Jag är lite sugen på att få prova hur de känns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar