tisdag 31 juli 2012

Dammån

Jag har varit och fiskat i Dammån i Jämtland. Dammån är känd för sina stora öringar, och jag åkte dit med ett 13 fots 6:4-spö med en beräknad maxvikt på två kilo. För säkerhets skull använde jag en tafs med en brottstyrka på 1.7 kilo.
Egentligen är Dammån alldeles för stor för att använda ett Tenkaraspö, i alla fall vid den plats vi besökte. Jag kunde bara fiska av hitsidan av strömmen. De andra i sällskapet kunde med sina flugspön lätt lägga flugan på andra sidan strömmen och låta den drifta ned. Å andra sidan kunde jag fiska av närområdet mycket bättre än de andra och på de två kvällar/nätter vi var ute så plockade jag upp flest fiskar. Men, det berodde också på att jag använde mindre flugor än "konkurrenterna" då de stora öringarna kräver större flugor. Och det var något jag var lite rädd för att få med tanke på spöets viktbegränsning.
Harrarna var däremot inget jag var rädd för. Så med en liten guldskalle-fluga i den skumma juli-natten harvade jag mig igenom vattenlagren och plockade upp ca 10 harrar och två små öringar ur ån. Den största av de två öringarna vägde närmare halvkilot och gav spöet en riktig match på ca två minuter innan den kunde landas och återutsättas.
En i sällskapet plockade upp en riktigt stor öring på närmare två kilo - det var riktigt spännande att bara stå bredvid och känna vilken kraft den besatt. Och fast jag var lite glad över att den inte tagit på min fluga så visst var fisket efter "småfisk" lite tråkigare resten av den natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar