söndag 17 juni 2012

Första fisket med nya spöt

Igår kunde jag hämta ut paketet med det nya tenkara-spöt från Esoteric, 12 fot, 6:4-action. Äntligen. Jag kunde knappt bärga mig innan jag skulle få känna på det. Ändå lyckades jag hålla mig över hela dagen och först på kvällen, i solskenet, skedde premiärturen.
Jag åkte till närmsta älven för testet. Vattnet är fortfarande ganska högt och det är bra tryck nedanför dammen. Jag har gett upp att hoppas på öring i älven, istället är vattnet fullt av abborrar och det är till dem jag sätter min lit för att få lite action med spöt. Ändå så börjar jag så högt upp jag kan och "nymfar" mig igenom forsarna innan jag kommer till det lite lugnare vattnet. Resultat: 1 st mört. Inte alltför liten, men ändå, bara en mört.
Abborrarna kommer istället till när vattnet lugnat ner sig och jag får dra fram nymfen med handkraft. Fiskemetoden känns inte alls som flugfiske utan mer som om jag fiskar med en liten jigg. Det ger i alla fall fisk, och det var därför jag kom hit.
Hur beter sig då spöt med fisk på? Jo, det böjer sig förvånansvärt mycket för relativt sett liten fisk. Å andra sidan var böjningen inte så mycket kraftigare när fiskarna blev större. Nu pratar vi inga tungviktare, de ville inte till idag, men en och annan av abborrarna närmade sig 25 centimeters-strecket i alla fall. Dagens sista abborre var knappt större än flugan.
Sist, men också minst.
Hemma, vid en jämförelse med mitt 13-fots Wakata, kändes Esoteric-spöt lite framtungt, men det var inget som jag tänkte på när jag stod ute i älven. Esoteric-spöt är som helhet lite tyngre och har kortare och fler sektioner, något som naturligtvis påverkar. Nu glömde jag att kasta tyngdlösa flugor med spöet, men jag återkommer med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar