lördag 12 maj 2012

Vid älvkanten

Idag besökte jag två nya bäckar. Den första av dem kommer att återbesökas när de senaste dagarnas regn runnit undan. Istället fick jag åka till den lokala älven för att testa dels Zoidy-flugan och dels den oranga Hi-vis-linan.
HiVis-linan syns väldigt bra, speciellt med solen i ryggen.
Linan tyckte jag var alldeles underbar att kasta med. Jag hade mitt korta spö, ett 9 fots 6:4-spö. Jag hade 2 meter HiVis-lina och ca 80 cm tafs. Linans storlek var 3. Igår kväll specialstuderade jag knutar för Tenkara på TenkaraUSA's forum (video här) så jag var väl förberedd.
Uppströms testade jag med Zoidy-flugan och när jag vände och gick tillbaka nedströms använde jag en förtyngd KillerBug. Egentligen är de inte så kul att fiska med, men jag kände att en fisk är bättre än ingen fisk och KillerBug har ett gott rykte. En annan fördel är att när det är mycket strömmande vatten så når en förtyngd fluga mycket djupare än vad en Tenkara-fluga utan extra vikter gör. Jo, förresten, jag fick ingen öring så båda flugorna var verkningslösa idag. Eller så är det fiskaren. Fast jag får försvara mig med att vattnen häromkring inte är kända för att vara speciellt öring-täta, men på just den här sträckan lurade jag upp en öring förra året så någonstans i närheten borde det finnas minst en. När vattnet sjunkit undan lite ska jag tillbaka hit och köra torrflugor.
En strömbild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar