söndag 11 mars 2012

Utforskningar

När vädret är så fint och marken så bar fast det bara är i mitten av mars, ja, då måste man gå ut på upptäcktsfärd. Jag har i mitt närområde, inom gångavstånd faktiskt, en mindre å som går igenom ett skogsparti. Enligt länsstyrelsen är det inte bekräftat att det finns öring i ån. Elfiske har inte utförts men ett misslyckat utplanteringsförsök med flodpärlmusslor tycks bekräfta avsaknaden av ädelfisk. Dock finns det öring i närliggande vattendrag så helt omöjligt är det inte.
Eftersom jag inleder dagens inlägg i så negativa ordalag förstår ni naturligtvis att jag blev fisklös. Men ån var så vacker så fort jag kom in i barrskogen, innan dess var det så risigt att det knappt gick att nå vattnet, än mindre med ett 4 meter långt och bräckligt spö i handen.
Jag blev bara av med en fluga, det var ett flugsnappande träd som tog den. Fluga nr två hade jag gett upp, men efter att tafsen gått av ramlade grenen ner bredvid mig, och med den också flugan. Nåja, det var en väldigt vacker å jag fick se, och jag kommer att gå tillbaka och prova fler gånger. Mina två största lokala öringar kom båda från strömmar officiellt utan öring.
Ett tips, årstiden uppmuntrar till skogsvandringar. Marken är fortfarande frusen så det är torrt nog att gå med kängor, och löven har inte slagit ut så sikten är oftast bra. Sist men inte minst viktigt, myggorna sova ännu.

Risigt värre.

Skogsåar är alltid lockande

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar