tisdag 10 januari 2012

Tenkarabloggning påbörjad

Hej

Jag följer en massa andra bloggar om Tenkara och vill prova att ha en egen. Mycket material kommer jag naturligtvis att sno då jag inte har samma förutsättning som amerikanarna där Tenkara har blivit ganska stort. Här i Sverige är det väl bara FiskeCenter i Umeå som säljer utrustning, och då till ett exklusivt pris. Jag hoppas att med bloggandet så kommer intresset att öka lite till, och om fler blir intresserade så ökar intresset ytterligare lite grann och snart blir Tenkara-utrustning tillgängligt även i Sverige.
Eller ja, tillgängligt är det väl såtillvida att man kan beställa över Internet från USA. Det var så vi fick göra.
Jag har två st Wakata-spön från http://www.allfishingbuy.com/ och är nöjd med dem. Flugor binder jag själv, är nybörjare där. Sedan har jag, som så många andra, problem med vilken lina jag ska använda. Just nu har jag iofs större problem med vädret, vinter som det är. Linor ja, det har jag provat. Jag har testat att ta bort gummit från en fluglina, men den blev fortfarande för tung. Jag har provat att fläta själv, just den är ganska tung också, men jag ska prova fläta tunnare, Karel har en bra sida för det: http://www.tenkaraonthefly.net/. Det jag har använt mest är dock en gammal 0.25 flätad lysgrön lina jag hittade i fiskelådan. Den har sina begränsingar helt klart. Och jag har lite att jobba med under våren.
Jag köpte mina spön sommaren 2011, och jag har naturligtvis fått fisk på dem. Dels var jag upp i Orsa-trakten och provade, men också här hemma i Bergslagen har det fungerat.
Det var det första inlägget det. Förhoppningsvis kommer det flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar